Chapter 1.1 (Matem 7. kl (2023))

Mis on ratsionaal­arvud?

Me elame arvude keskel. Iga päev tuleb meil midagi loendada, mõõta ja arvutada. Mõtle, mida oled Sina täna loendanud, mõõtnud või arvutanud.

Arve 0; 1; 2; 3; ... nimetatakse loomu­likeks arvudeks ehk naturaal­arvudeks. Neid kasutasid kindlasti juba enne kooli, kuid lähemalt õppisid nende omadusi tundma alles esimestes klassides. Naturaal­arve saab alati liita ja korrutada, kuid lahutamis- ning jagamis­tehte vastust alati naturaal­arvuga väljendada ei saa.

Näiteks, kui liidame naturaalarvud 3 ja 4, saame vastuseks naturaalarvu 7. Kui korrutame samad arvud, saame vastuseks naturaalarvu 12.

Kui lahutame naturaalarvust 3 naturaalarvu 4, saame vastuseks –1 ehk negatiivse arvu. Kui jagame need arvud, saame vastuseks \frac{3}{4} ehk 0,75 ehk murdarvu.

Seega selleks, et lahutada väiksemast naturaal­arvust suuremat, on tarvis negatiivseid täis­arve, mis on naturaal­arvude vastand­arvud. Nendega õppisid arvutama eelmisel aastal. Koos naturaal­arvudega moodus­tavad need täis­arvude hulga.

Selleks, et alati saaks jagada kahte täis­arvu (v.a jagamine nulliga), on tarvis positiivseid ja negatiivseid murd­arve. Murd­arvud ja täis­arvud kokku moodustavad ratsionaal­arvude hulga. Nendega õpimegi selles teemas arvutama.

Vanaegiptuse murrud

Murdarve tundsid juba vanad egiptlased. Nende viis harilikke murde kirjutada erines aga suuresti sellest, mis on meile harjumus­pärane. Omaette kirjapilt oli ainult tüvi­murdudel (murrud, mille lugeja on 1 ja nimetaja nullist erinev).

Kõiki ülejäänud murde avaldati nende kaudu. Näiteks \frac{3}{8}=\frac{1}{4}+\frac{1}{8} ja \frac{5}{12}=\frac{1}{3}+\frac{1}{12}.

1850ndatel leiti Egiptuses papüürus­lehed, mis käsitlesid toonaseid matemaatika­teadmisi, sealhulgas ka murdude kohta. Tänapäeval kutsutakse neid Rhindi papüüruseks vana­vara­koguja järgi, kes need kohalikelt aarde­otsijatelt ostis.

Rhindi papüürus pärineb umbes aastast 1550 eKr.

Esimesel papüüruslehel on esitatud tüvi­murdude summana murrud kujul \frac{2}{n}, kui n on paaritu naturaal­arv 3-st kuni 101-ni. Näiteks \frac{2}{5}=\frac{1}{3}+\frac{1}{15} ja \frac{2}{9}=\frac{1}{6}+\frac{1}{18}.

Mida uut õpime?

Pärast selle teema õppimist Sa tead, mis on

  • ratsionaalarvud,
  • arvu vastandarv,
  • arvu absoluut­väärtus,
  • arvu aste,

ja Sa oskad

  • ratsionaal­arve järjestada, liita, lahutada, korrutada ja jagada;
  • kasutada tehete järje­korra reegleid ning liitmise ja korrutamise seadusi;
  • arvutada arv­telje kahe punkti vahelist kaugust ja ratsionaal­arve sisaldavate täht­avaldiste väärtust;
  • arve astendada ja kasutada arvu 10 astmeid suurte arvude kirjutamisel.

Sisse­juhatav kordamine ja täiendamine

A()

B()

C()

D()

E()

G()

  • –7
  • –23
  • –5,2
  • 23
  • –0,1
  • 14
  • 15
  • 100
  • –14
  • 3,8
  • –87
  • –27
  • |5|
  • |–6|
  • –|–2|
  • 1,8
  • –|4,2|
  • -56
  • -58
  • |3,14|

–7 < 1

–2 < 5

–7 < –1

–2,5 < 3,8

–100,3 < –95,2

–5 < 0,87

–6 + (–7) = 

11 + 8 = 

–13 + (–27) = 

–25 + 15 = 

37 + (–40) = 

–32 + 56 = 

–21 – 15 = –21 +  = 

3 – (–12) = 3 +  = 

–7 – (–9) = –7 +  = 

25 · 3 = 

–12 · (–10) = 

–60 : (–10) = 

25 · (–3) = 

–36 : 18 = 

–15 · 20 = 

2 + (–7) – 12 – (–8) =  + () = 

10 – 12 + 15 – 10 =  + () = 

–25 – 25 – 10 – 100 + 70 = 70 + () = 

–14 – 6 – 25 + 40 + 25 – 20 =  + () = 

125 – 25 + 28 + 52 – 16 – 4 + 95 =  + () = 

Tähe väärtus

Tähtavaldise väärtus

n = –10

 = 

n = 50

 = 

Tähe väärtus

Tähtavaldise väärtus

m = –10

 = 

m = 5

a + 7 = 28
a

b + 10 = –1
b

10 – c = 7
c

–10 – d = 7
d

3m = 6
m

–4n = 8
n

2p = –10
p

–3r = –9
r

s : 4 = 2
s

–12 : t = 3
t

u : 3 = –6
u

–10 : v = –2
v

  1. 25 · (–2) – 49 = 
  2. –36 : 4 – 7 = 
  3. –3 · (6 – 10) – 12 = 
  4. 56 : (–7) + 9 = 
  5. –12 + 8 : 4 = 
  6. –2 · 20 – 5 · (–4) = 

1) |x| = 5

2) |x| = 10

3) |x| = –5

4) –|x| = –10

5) |–x| = 2

6) |–x| = –1

  1. Mitu kraadi näitas termo­meeter

kell 3.00?

kell 12.00?

kell 20.00?

kell 23.00?

 ℃

 ℃

 ℃

 ℃

  1. Mis kella­ajal oli temperatuur

–3°?

0°?

+2°?

kell  ja 

kell  ja 

kell  ja 

  1. Kõige madalam oli temperatuur kell  ja siis oli  ℃.
  2. Kõige kõrgem oli temperatuur kell  ja siis oli  ℃.
  3. Termo­meeter näitas külma kella -st kella -ni ja sooja kella -st kella -ni.
  4. Kella 10-st 15-ni temperatuur 
    kella 2-st 8-ni temperatuur 
  5. Temperatuur langes kella -st kella -ni ja kella -st kella -ni ning tõusis kella -st kella -ni.

\frac{16}{20}=

\frac{9}{12}=

\frac{21}{35}=

\frac{13}{26}=

\frac{25}{75}=

\frac{36}{30}=

\frac{55}{100}=

\frac{3}{4}=\frac{1}{6}=

\frac{2}{7}=\frac{5}{14}

\frac{7}{12}=\frac{5}{18}=

\frac{4}{7}=\frac{3}{5}=

57 + 203 = 

3002 – 9 = 

195 + 405 = 

128 – 38 = 

0,8 – 0,25 = 

1,24 + 3,06 = 

2,74 – 1,7 = 

3,8 + 6,2 = 

4 · 205 = 

2408 : 4 = 

30 · 15 = 

6000 : 20 = 

1,6 : 4 = 

0,8 · 0,05 = 

0,2 : 0,01 = 

1,6 : 0,8 = 

\frac{4}{7}+\frac{3}{7}=

\frac{10}{11}-\frac{5}{11}=

\frac{3}{5}+\frac{1}{5}=

\frac{8}{15}-\frac{4}{15}=

\frac{12}{13}-\frac{7}{13}=

\frac{8}{9}+\frac{4}{9}=

3-\frac{2}{3}=

\frac{1}{2}+\frac{1}{5}=

\frac{2}{3}\cdot\frac{1}{5}=

\frac{4}{5}\ :\ 3=

6\cdot\frac{1}{6}=

4\ :\ \frac{1}{4}=

\frac{3}{5}\ :\ \frac{3}{4}=

\frac{5}{6}\cdot\frac{3}{5}=

2\ :\ \frac{2}{3}=

\frac{3}{10}\cdot5=

33 100  = 

4 5  = 

3 10  = 

5 8  = 

2 3 4  = 

1 4 25  = 

3 21 50  = 

0,7 = 

1,25 = 

0,36 = 

2,04 = 

0,65 = 

3,47 = 

1,205 = 

0,5+\frac{1}{3}=

\frac{4}{5}-0,3=

\frac{7}{12}+0,25=

1\frac{1}{2}-0,15=

3,6+\frac{5}{6}=

2\frac{3}{4}-2,65=

0,4\ :\ \frac{4}{15}=

\frac{1}{6}\cdot0,45=

\frac{3}{8}\ :\ 1,25=

\frac{7}{12}\cdot0,9=

3\frac{2}{5}\ :\ 0,17=

5,1\ :\ \frac{3}{10}=

984 + 3926

4000 – 598

195 + 14 866

95 041 – 8704

4,807 + 0,39

5,1 – 2,88

3,06 – 0,158

15,4 + 38,63

47 · 529

7740 : 36

604 · 105

10 452 : 52

9,477 : 2,7

0,84 · 3,5

0,0704 : 0,11

0,61 · 1,12

Vastus. Selle sõidu keskmine kiirus oli   km h .

Rudolph Lewis

1 2  =  %

3 4  =  %

9 10  =  %

0,35 =  %

0,08 =  %

8 100  =  %

0,0045 =  %

0,023 =  %

30% = 0,3 = \frac{3}{10}

45% =  = 

67% =  = 

80% =  = 

100% = 

85% =  = 

22% =  = 

48% =  = 

(100; 10)

 =  %

(500; 25)

 =  %

(120; 12)

 =  %

(60; 4)

 =  %

(1200; 240)

 =  %

Pühajärv Otepää lähistel

Vastus. Otepää looduspargist on maismaa  % ja veekogude all %.

Vastus. Kolm­nurga pindala on  cm2.

1) 0, 3, 2, 5, 4, 7, 6, 9, 

2) 3, 1, 4, 2, 5, 3, 6, 4, 

Please wait