Luku 2.2 (Matemaatika 1. kl e-tund)

Arvud 1, 2, 3

Tunni ülesehitus

  1. Häälestus, 10 min
  2. Arvud 1, 2, 3, 30 min
  3. Tähelepanumäng, 5 min

Ettevalmistus

Soovi korral printida töölehed: leht 1, leht 2.

Eelteadmised

Õpilane

  • teeb loendamise teel kindlaks esemete arvu;
  • tunneb ja kirjutab numbrimärke;
  • tunneb põhivärve;
  • teab nädalapäevi.

Eesmärgid

Õpilane loeb, kirjutab ja järjestab arve 1, 2, 3.

Seotud materjal

Märksõnad ja meetodid

  • Arvud 1, 2, 3, nende koostis, tunniplaan
  • Animatsioonid, loendamine, sirutuspausid, numbrite kirjutamine, töölehed, ühine arutelu, iseseisev töö, tähelepanumäng

Lõiming

Läbivad teemad

  • Tehnoloogia ja innovatsioon (Opiqu kasutamine)
  • Elukestev õpe ja karjääri planeerimine (õpioskuste arendamine) 
  • Väärtused ja kõlblus (koolitarvete hoidmine) 
  • Tervis ja ohutus (liikumine ainetunnis)

1. Häälestus

10

  • Animatsioon koolitarvetest. Vestlus
  • Mida tänases tunnis õpime?
  • TR lk 6 ül 1
  • Arutelu. Mis asjad on vaja kooli kaasa võtta?
  • TR lk 6 ül 2
  • Opiq ptk 1.2 ül 1–3

Tunni häälestuseks näitab õpetaja animatsiooni. Pärast selle vaatamist vesteldakse animatsioonis nähtu üle.

Animatsioon koolitarvetest

Õpetaja tutvustab, mida tänases tunnis tehakse.

Seejärel palub õpetaja õpilastel avada lk 6.

TR LK 6

Õpilased vaatavad koos õpetajaga, mis on pealkirja all olevatel piltidel. Kui mõni laps pole varem doomino­kive näinud, siis õpetaja selgitab, mis need on. Doomino­kivide abil on ka edaspidi selgitatud arvu koostist.

Seejärel kuvab õpetaja lk 6 ül 1 pildi ekraanil. 

TR 1 lk 6 ül 1 pilt
TR lk 6 ül 1 lahendus

Enne esemete loendamist võib õpilastega arutada, mida nad nende asjadega koolis teha saavad. Nt värvin pliiatsite või värvidega, lõikan paberit kääridega, teritan pliiatsit pliiatsi­teritajaga jne.

Õpilased kirjutavad ruudukestesse sobivad arvud. 

Vajaduse korral saavad õpilased ptk 1.2 vaadata numbrite 1–3 kirjutamise animatsioone.

Pärast ülesande lahenduse kontrollimist võib õpetaja küsida õpilastelt, kas neil on kõik vajalikud asjad kaasas. Õpilastel võib paluda neid asju ka näidata. Samuti võib kontrollida, kas õpilastel on laua peal ainult tunniks vajalikud asjad.

ül 2 lahendamisel tuleb töökäsk ette lugeda. Õpetaja kuvab ülesande ka ekraanil.

TR lk 6 ül 2

Õpilased värvivad ja kirjutavad vastuseks, mitu pliiatsit jäi neil värvimata. Kes saab valmis, tõstab üles nii mitu pliiatsit, kui tal jäi neid värvimata. Õpetaja jälgib, kuidas õpilased pliiatseid tõstavad, kas mõlemad pliiatsid on ühes käes või on üks pliiats vasakus ja teine paremas käes. Siinkohal saab veel kinnistada arvu 2 koostist.

Seejärel lahendatakse ühiselt ptk 1.2 ülesanded 1–3. Õpetaja kuvab ülesande ekraanil ja kutsub järjest õpilasi enda arvuti juurde ülesannet lahendama. Võimaluse korral võivad õpilased lahendada ülesanded oma nutiseadmes.

        • kolm
        • 2
        • üks
        • KOLM
        • 1
        • KAKS
        • ÜKS
        • kaks
        • 3

                2. Arvud 1, 2, 3

                30

                • Sirutuspaus: arvude õhku kirjutamine käega
                • Arvu 1 kirjutamise animatsioon
                • Arvu 1 kirjutamine. Kirjatehnika vihik lk 2
                • Millest koosneb arv 1, 2 ja 3?
                • Iseseisev töö. TR lk 7 ül 3
                • Opiq ptk 1.2 ül 4A, 4B (TR lk 7 ül 4)
                • Sirutuspaus: arvude õhku kirjutamine jalaga
                • Arvu 2 kirjutamise animatsioon
                • Arvu 2 kirjutamine. Kirjatehnika lk 4
                • Tunniplaani uurimine. Opiq ptk 1.2 ül 6
                • Arvu 3 kirjutamise animatsioon
                • Arvu 3 kirjutamine. Kirjatehnika lk 6
                • Arvude kirjutamine ruudulisse vihikusse

                Sirutuspaus

                Õpilased tõusevad korraks püsti ja õpetaja ettenäitamise järgi kirjutavad parema käega suurelt õhku kõigepealt arvu 1, siis arvu 2 ja lõpuks arvu 3. Seejärel korratakse sama tegevust vasaku käega.

                Pärast sirutuspausi harjutavad õpilased arvu 1 kirjutamist. Valige lk 2–3 paar rida, mida õpilased täidavad.

                Arvu 1 kirjutamine

                Järgmisena vaadatakse, millest arvud 1, 2 ja 3 koosnevad. Need on liitmise ja lahutamise eelharjutused.

                Millest koosneb arv 1? 
                Millest koosneb arv 2? Arv 2 koosneb kahest ühest
                Millest koosneb arv 3? Arv 3 koosneb arvudest 1 ja 2
                • Õpetaja kuvab ekraanil doominokivi (1) ja küsib, mitu täppi on. Teine pool on tühi. 
                • Seejärel kuvab õpetaja ekraanil doominokivid (2). Esimesel doominokivil on kaks täppi koos, teine pool on tühi. Teisel doominokivil on mõlemal pool üks täpp. Ka sellel kivil olevate silmade arv on kaks. Seega võime öelda, et arv kaks koosneb ka kahest ühest. 
                • Viimasena kuvab õpetaja ekraanil doominokivid (3). Esimesel doominokivil on kolm täppi koos, teine pool on tühi. Teisel doominokivil on ühel pool üks täpp ja teisel pool kaks täppi. Ka sellel kivil olevate silmade arv on kolm. Seega võime öelda, et arv kolm koosneb ka arvudest üks ja kaks.

                Õpilased lahendavad iseseisvalt ül 3. Soovi korral võib õpetaja ülesande samal ajal ekraanil kuvada. Vastused võib samuti kuvada ekraanil.

                TR 1 lk 7 ül 3
                TR 1 lk 7 ül 3 lahendus

                Järgmisena kuvab õpetaja ekraanil ptk 1.2 ül 4A.

                • JAAK
                • PILLE
                • 1
                • 1 ja 1
                • 2 ja 2

                Õpetaja lahendab ülesande õpilaste öeldu põhjal ning laseb arvutil vastust kontrollida. Seejärel lahendatakse koos ka ül 4B. 

                Kui ülesanne on koos läbi lahendatud, siis teevad õpilased oma tööraamatus sama ülesande.

                Õpilastele võib rääkida veidi kastanipuust. 

                Hobukastan
                Meil kasvav kastan kannab tegelikult nime hobukastan
                Sellel puul on liitlehed, mis koosnevad enamasti seitsmest väiksemast lehekesest. Hobukastani õied on valged
                Hobukastani viljadeks on kastanimunad, mis asuvad ogalise kesta sees

                Kastanimune otsides ja kogudes peab teadma, et neid ümbritsev roheline ogaline kest on mürgine. Seetõttu tuleb jälgida, et väikesed lapsed seda suhu ei paneks. Kui õpetajal on võimalik, siis võiks ta kastani­mune tundi kaasa võtta ja käsitöö­tunnis nendest lastega loomakesi meisterdada. Võib arutada, mitu kastani­muna ühe looma tegemiseks neil vaja läheb. 

                Sirutuspaus

                Õpilased tõusevad püsti ja seekord tuleb neil arvud 1, 2 ja 3 kirjutada õhku alguses parema jalaga ja siis vasaku jalaga.

                Pärast sirutuspausi harjutavad õpilased arvu 2 kirjutamist. Valige lk 4–5 paar rida, mida õpilased täidavad.

                Arvu 2 kirjutamine

                Seejärel lahendatakse ptk 1.2 ül 6. Õpetaja kuvab ülesande ekraanil. Soovi ja võimaluse korral palub õpetaja õpilastel sama ülesande arvutis või mõnes muus seadmes lahti võtta. Õpetaja selgitab, mida tuleb ülesandes teha, kuhu vastused kirjutada ning kuidas kontrollida. Kui õpilastel on vastatud, siis võiks tahvlil läbi mängida ka olukorra, kui läheb valesti. Kuidas siis vastust muuta saab. Kui õpilastel ei ole võimalik oma seadet kasutada, võib õpetaja paluda mõnel õpilasel tulla enda arvuti juurde ja paluda tal õige vastus sisestada. 

                Ülesande lahendamisel võib kasutada ka oma tunniplaani. Õpetaja saab juurde rääkida ka kooli kodukorrast, kindlast päevakavast ja hilinemisest (minu hilinemine segab kõiki teisi, mul jääb õpetaja selgitus kuulmata ja siis ma ei pruugi teemast aru saada jne). 

                Viimasena harjutavad õpilased arvu 3 kirjutamist. Valige lk 6–7 paar rida, mida õpilased täidavad.

                Arvu 3 kirjutamine

                Kiiremad võivad kirjatehnika vihikus kujundeid joonistada või annab õpetaja neile lisaks värvimisülesande

                Nõrgematele saab anda lisaks töölehe loendamise kohta või numbrite kirjutamise harjutamiseks.

                Arvude kirjutamist tuleks harjutada ka ruudulises vihikus. Iga arv kirjutatakse eraldi lehele. Pealkirjaks võib kirjutada arvu suuremalt, üle kahe ruudu. Seejärel kirjutab õpilane igat arvu nt kolm rida (arv peab mahtuma ühe ruudu sisse, kahe arvu vahele jätta üks tühi ruut) ja joonistab samale lehele ka vastava arvu mingeid asju. Näiteks, kui õpilane kirjutas arvu 2, siis joonistab ta kaks õuna või kaks kommi vm.

                Neil, kellele valmistab arvude kirjutamine raskusi, võib lasta täita veel lisaks kirjatehnika vihikut. 

                3. Tähelepanumäng

                5

                • Tähelepanumäng

                Tund lõpetatakse tähelepanu­mänguga. Õpetaja näitab õpilastele pilti ja palub neil seda hoolega vaadata. Seejärel kaob pilt ekraanilt ja õpetaja ütleb, mida teha tuleb. Pärast iga töökorral­duse täitmist näitab õpetaja korraks uuesti pilti. Need, kes eksisid, hüppavad kolm korda ühel jalal.

                Öökullid
                • Kükita, kui pildil oli kolm öökulli. (Õige)
                • Hüppa õhku, kui kahel öökullil oli peas müts. (Vale)
                • Puuduta kätega varbaid, kui kahel öökullil oli sall. (Õige)
                • Tõsta käed üles, kui puuoksa küljes oli kolm lehte. (Õige)
                • Keeruta ennast, kui ühe öökulli sall oli roheline. (Õige)

                Tunni kirjeldus

                Arvud 1, 2, 3

                TR lk 6–7, Opiq ptk 1.2, Kirjatehnika lk 2–7

                Odota