Ajalugu 9. klassile
Авторы
Einar Värä, Tõnu Tannberg, Ago PajurАвторы сборника заданий
Ene Tannberg, Urma LinnusИздатель
-
В учебном комплекте параграфов: 63 и заданий: 607, из которых в учебнике: 280 и в сборнике заданий: 327.
-
Авторы
Einar Värä, Tõnu Tannberg, Ago Pajur -
Авторы сборника заданий
Ene Tannberg, Urma Linnus -
Предмет
История -
Класс
9 класс -
Язык издания
Эстонский язык -
Издатель
Avita -
Учебная программа
Государственная учебная программа 2011 -
Входит в пакет
Digiõppekomplekt ühendab endas Avita 9. klassi lähiajaloo õpiku ja töövihiku.
Õpiku kaheks tähtsamaks raskuspunktiks on ideede ajalugu ja inimesekeskne ajalugu.
20. sajandi kolme põhiideoloogia – kommunismi, fašismi ja liberaalse demokraatia – heitlusest väljus võitjana liberaalne demokraatia. Õpik ei kajasta seda protsessi lihtsalt fakti tasemel, vaid püüab ka leida seletusi, miks liberaalne demokraatia võitis.
20. sajandi ajaloos mängisid väga tähtsat rolli sõjad. Kuid siingi ei piirduta pelgalt sõjategevuse kirjeldamisega. Holokaust, sõdade purustuslikkus ning viimaks ka kommunismi kuriteod tegid inimkonnale selgeks tehnoloogilise arengu piirid. Sõda ei saanud olla enam poliitika jätkamine teiste vahenditega, sest purustused olid lihtsalt liiga suured – võitjale ei jäänud midagi.
Inimesekeskse ajaloo tähtsustamine peaks juhtima tähelepanu sellele, et 19. sajandi ja 20. sajandi leiutised muutsid pöördumatult inimese elukeskkonda. Mehhaaniline töö asendus masinatega tehtud tööga, muutus vaba aja mõiste. Inimese ülim eesmärk polnud enam vaid ellujäämine, vaid ta võis hakata mõtlema üha kasvavate vajaduste rahuldamisele.
Suurenes keskmine oodatav eluiga, rahvastik kasvas Euroopas hüppeliselt. Ka see tekitas uusi probleeme – mida peaks ühiskond peale hakkama vanade inimestega. Vaktsiinid andsid surmahoobi paljudele kunagistele haigustele, kuid asemele tulid uued.
Tehnoloogia areng mõjutas tugevalt ka kultuuri. 20. sajandi teisel poolel tulevad kasutusele arvutid, mis muudavad veelgi mõtlemist, keelt, meediat ja kultuuri.
Peatükid on jaotatud õppetekstiks ning huvipakkuvateks lisatekstideks ja allikakatketeks. Õpikus on rohkesti fotosid ja illustratsioone ning viiteid teemaga seostuvatele veebilehekülgedele. Peatükid lõpevad kordavate küsimustega.
Materjali kinnistada ja tekstist arusaamist kontrollida aitavad arutlusküsimused ja interaktiivsed ülesanded peatükis. Nii õpetajal kui ka õpilasel on võimalus enda jaoks olulist tekstis esile tõsta ning lisada õpikusse oma materjali. Seejuures saab õpetaja enda lisatud materjali muuta kättesaadavaks ka õpilastele.
Iga peatüki kohta on ülesannete kogus ülesandeid, sealt saab õpetaja neid määrata nii individuaalselt kui ka tervele klassile kodu- või tunnitööks, aga ka hindeliseks lahendamiseks. Ülesannete vastuseid on õpetajal võimalik kontrollida ja hinnata. Faktipõhiste ülesannete puhul on õpetajale antud ka õiged vastused.
Väljaandja kinnitab: õpik vastab põhikooli riiklikule õppekavale ning haridus- ja teadusministri poolt õppekirjandusele kehtestatud nõuetele.
1. Maailm kahe maailmasõja vahel
2. Diktatuurid
Номер |
Параграф |
---|---|
2.1. | Sõjakollete kujunemine 1930. aastail |
2.2. | Diktatuurid Euroopas |
2.3. | Fašistlik Itaalia |
2.4. | Natsionaalsotsialistlik Saksamaa |
2.5. | Kommunistlik Venemaa |
2.6. | II osa kokkuvõte |
3. Eesti kahe maailmasõja vahel
Номер |
Параграф |
---|---|
3.1. | Eesti vabadussõda |
3.2. | Demokraatlik Eesti |
3.3. | Autoritaarne Eesti |
3.4. | Eesti kultuurielu |
3.5. | III osa kokkuvõte |
4. Teine maailmasõda
Номер |
Параграф |
---|---|
4.1. | Rahvusvaheline olukord teise maailmasõja eel |
4.2. | Teise maailmasõja algus (1939–1941) |
4.3. | Sõja laienemine |
4.4. | Teise maailmasõja lõpuaastad |
4.5. | Eesti teises maailmasõjas (1939–41) |
4.6. | Eesti teises maailmasõjas (1941–45) |
4.7. | Totaalne sõda |
4.8. | IV osa kokkuvõte |
5. Läänemaailm
Номер |
Параграф |
---|---|
5.1. | Maailm pärast teist maailmasõda |
5.2. | Rahvusvahelised suhted |
5.3. | Arenenud tööstusriigid |
5.4. | Ameerika Ühendriigid |
5.5. | Saksa Liitvabariik |
5.6. | V osa kokkuvõte |
6. Kommunistlikud riigid
Номер |
Параграф |
---|---|
6.1. | Nõukogude Liit aastatel 1945–1985 |
6.2. | Kommunistliku süsteemi teke ja põhijooned |
6.3. | Mässuline idablokk |
6.4. | Eesti NSV. Valitsemine ja majandus |
6.5. | Eesti NSV. Poliitilised olud ja vastupanu |
6.6. | LISA. Välis-Eesti |
6.7. | VI osa kokkuvõte |
7. Kolmas maailm
Номер |
Параграф |
---|---|
7.1. | Kolmas Maailm |
7.2. | Aasia ja Aafrika maad |
7.3. | Ladina-Ameerika |
7.4. | VII osa kokkuvõte |
8. Kultuur ja eluolu pärast teist maailmasõda
Номер |
Параграф |
---|---|
8.1. | Teadus ja kultuur |
8.2. | Muutused igapäevaelus |
8.3. | Eesti NSV kultuur |
8.4. | VIII osa kokkuvõte |
9. Maailm pärast kommunismi lagunemist
Номер |
Параграф |
---|---|
9.1. | Nõukogude Liidu lagunemine |
9.2. | Kommunistliku süsteemi lagunemine |
9.3. | Eesti Vabariigi taasiseseisvumine |
9.4. | Maailm 20. sajandi lõpul ja 21. sajandi algul |
9.5. | Tänapäeva globaalprobleemid |
9.6. | Eesti Vabariik tänapäeval |
9.7. | IX osa kokkuvõte |
10. Lisad
Номер |
Параграф |
---|---|
10.1. | 20. sajandi esimene pool mängufilmides |
10.2. | Valik teemakohaseid raamatuid |
10.3. | Impressum |
10.4. | Mõisted |
10.5. | Sõnaseletused |