Авторы
Taavi Adamberg, Taavi Ivan, Tuul SeppАвторы сборника заданий
Taavi Adamberg, Taavi Ivan, Tuul SeppИздатель
-
В учебном комплекте параграфов: 60 и заданий: 468, из которых в учебнике: 181 и в сборнике заданий: 287.
-
Авторы
Taavi Adamberg, Taavi Ivan, Tuul Sepp -
Авторы сборника заданий
Taavi Adamberg, Taavi Ivan, Tuul Sepp -
Предмет
Природоведение -
Класс
7 класс -
Язык издания
Эстонский язык -
Издатель
Avita -
Учебная программа
Государственная учебная программа 2011 -
Входит в пакет
7. klassi loodusõpetuse õpik on koostatud riikliku õppekava järgi, mida 2014. aastal põhjalikult muudeti. Uus, mitmekülgselt ümber töötatud õpik on sissejuhatuseks keemia ja füüsika põhikooli kursustele. Õpikus rõhutatakse looduse terviklikkust ja loodusteaduste omavahelist seotust. Seepärast on lisatud füüsika ja keemiaga tihedasti seostuvad bioloogiateemalised peatükid.
Arvestatud on põhimõtet, mis jagab keemia ja füüsika õppematerjali ühtlasemalt põhikooli III astme klasside vahel. Keemia-, füüsika- ja bioloogiateemade omavaheline sünergia aitab loodusnähtusi käsitlevate teemade sisu paremini mõista. Peatükid on kompaktsed ja materjal seetõttu lihtsamini omandatav. Iga peatüki lõpust leiab kokkuvõtte uute mõistete selgitustega ning küsimused arutlemiseks.
Keemia, füüsika ja bioloogia põhimõtteid selgitatakse lihtsate võrdluste ja tänapäevaste näidete varal. Põhjalikult tegeletakse loodusteaduste ühe alustala, mõõtmisega. Seejuures pööratakse tähelepanu ühikute süsteemile, mitmesugustele mõõteriistadele ja mõõtmisviisidele.
Loodusnähtuste käsitlemisel vaadeldakse kõigepealt üht universaalset olukorra muutumist – liikumist. Tutvutakse selliste mõistetega nagu kiirus, jõud, töö ja energia ning vaadeldakse nende esinemist.
Seejärel õpitakse keemia põhimõisteid: aatom, molekul, ioon ja keemiline side. Nende kaudu selgitatakse ainete omadusi, nt lahustuvust, kõvadust, reaktiivsust. Pikemalt peatutakse perioodilisustabelil. Tutvustatakse keemialaboris töötamise eeskirja ja ohutusnõudeid ning kemikaalide märgistusi. Mikromaailma paremaks mõistmiseks on rohkesti fotosid ja skeeme ning põhjendatakse mudelite tähtsust.
Varasemate õpikutega võrreldes pööratakse siin rohkem tähelepanu energiat säästvale tarbimisele ja materjalide taaskasutamisele. Lisaks käsitletakse süsinikuringet, organismis toimuvaid keemilisi reaktsioone ja organismide kohastumist elukeskkonnaga. Nende teemadega seotud uued mõisted on taaskasutus, ökoloogiline jalajälg, süsinikuringe, kasvuhooneefekt, rakuhingamine, fotosüntees, kõdunemine, kohastumine ja kohanemine.
Õpiku lõpuosas käsitletakse soojusnähtusi. Selgitatakse temperatuuri olemust ja tutvustatakse temperatuuri mõõtmise skaalasid. Temperatuuriga on veel seotud sellised teemad nagu soojuspaisumine, soojusenergia ja soojusülekanne. Analüüsitakse ka aine oleku ja ühest olekust teise üleminemise teemasid.
E-õpik on illustreeritud rohkete piltide ja joonistega, lisatud on ka videod ja animatsioonid. Igas peatükis on küsimused ja ülesanded, mis aitavad loetud materjali kinnistada ja kontrollida tekstist arusaamist. Iga põhiteema lõpus on kordamistund, kus on lühikokkuvõte, tähtsamad joonised ja valemid ning kordamisküsimused ja -ülesanded.
Iga peatüki juures on ülesannetekogu, millest õpetaja saab määrata ülesandeid kodu- või tunnitööks, aga ka hindeliseks lahendamiseks. Ülesandeid on nii loovuse, kriitilise mõtlemise kui ka iseseisva töö arendamiseks. Kõikide ülesannete vastuseid on õpetajal võimalik kontrollida ja hinnata. E-õpikusse saab ka ise oma materjali lisada. Endale vajaliku materjaliga saavad õpikut täiendada nii õpetajad kui ka õpilased. Õpetaja saab oma lisatud materjali teha nähtavaks ka õpilaste õpikus.
1. Füüsikalised kehad ja mõõtmine
Номер |
Параграф |
---|---|
1.1. | Loodusteadused |
1.2. |
Füüsikalised kehad ja mõõtmine
Для бесплатного ознакомления! |
1.3. | Mudelid ja sümbolid |
1.4. | Tähised ja mõõtühikud I |
1.5. | Tähised ja mõõtühikud II |
1.6. | Kordamine |
2. Mõõtmiste tegemine ja tulemuste esitamine
Номер |
Параграф |
---|---|
2.1. | Mõõteriistad |
2.2. | Otsesed ja kaudsed mõõtmised. Mõõtmistulemuste keskmistamine |
2.3. | Mõõtmise määramatus. Mõõtmistulemuste esitamine |
2.4. | Mõõtmismeetodid I |
2.5. | Mõõtmismeetodid II |
2.6. | Kordamine |
3. Liikumine ja jõud
Номер |
Параграф |
---|---|
3.1. | Mis on liikumine? |
3.2. | Liikumise kujutamine graafikul. Ühtlane ja mitteühtlane liikumine |
3.3. | Mis on jõud? |
3.4. | Raskusjõud |
3.5. | Kordamine |
4. Mehhaaniline töö ja energia
Номер |
Параграф |
---|---|
4.1. | Mehaaniline töö |
4.2. | Mis on energia? |
4.3. | Potentsiaalne ja kineetiline energia |
4.4. | Energia tarbimine |
4.5. | Kordamine |
5. Keemilised elemendid ja perioodilisustabel
Номер |
Параграф |
---|---|
5.1. | Mis on aatom? |
5.2. | Aatomi tuum ja mass |
5.3. | Keemilised elemendid |
5.4. | Tähtsamad elemendid |
5.5. | Perioodilisustabel |
5.6. | Elektronskeem |
5.7. | Kordamine |
6. Aine ja aineosakesed. Keemilised reaktsioonid
Номер |
Параграф |
---|---|
6.1. | Mis on molekul, mis aine ja mis aineosake? |
6.2. | Keemiline reaktsioon. Põlemine |
6.3. | Keemilised reaktsioonid organismides |
6.4. | Süsinik ringleb |
6.5. | Perioodilisustabel on töövahend |
6.6. | Lisalugemine. Perioodilisustabeli rühmad |
6.7. | Kordamine |
7. Ioonid, keemilised sidemed, liht- ja liitained
Номер |
Параграф |
---|---|
7.1. | Mis on ioon? |
7.2. | Ioonilised ained |
7.3. | Keemilised sidemed |
7.4. | Liht- ja liitained |
7.5. | Lisalugemine. Aine, aineosakeste ja keemiliste sidemete kokkuvõte |
7.6. | Ainete omadused |
7.7. | Kordamine |
8. Soojusliikumine ja –ülekanne. Keskkonna mõju organismidele
Номер |
Параграф |
---|---|
8.1. | Mis on temperatuur? |
8.2. | Soojuspaisumine |
8.3. | Soojusenergia kui üks energia liik |
8.4. | Soojusülekanne |
8.5. | Aine olekute muutumine |
8.6. | Keskkond kujundab organisme |
8.7. | Kordamine |
9. Ainete segud
Номер |
Параграф |
---|---|
9.1. | Ainete segud |
9.2. | Mis on lahus? |
9.3. | Segudest ainete lahutamine |
9.4. | Kordamine |
10. Lisad
Номер |
Параграф |
---|---|
10.1. | Lisalugemine. Teadussaavutused ja mobiiltelefon |
10.2. | Lisalugemine. Laboris tuleb olla ettevaatlik |
10.3. | Lisalugemine. Laborivahendid |
10.4. | Lisalugemine. Perioodilisustabel |
10.5. | Mõisted |
10.6. | Impressum |