Me elame arvude keskel. Iga päev tuleb meil midagi loendada, mõõta ja arvutada. Mõtle, mida oled Sina täna loendanud, mõõtnud või arvutanud.
Arve 0; 1; 2; 3; ... nimetatakse loomulikeks arvudeks ehk naturaalarvudeks. Neid kasutasid kindlasti juba enne kooli, kuid lähemalt õppisid nende omadusi tundma alles esimestes klassides. Naturaalarve saab alati liita ja korrutada, kuid lahutamis- ning jagamistehte vastust alati naturaalarvuga väljendada ei saa.
Näiteks, kui liidame naturaalarvud 3 ja 4, saame vastuseks naturaalarvu 7. Kui korrutame samad arvud, saame vastuseks naturaalarvu 12.
Kui lahutame naturaalarvust 3 naturaalarvu 4, saame vastuseks –1 ehk negatiivse arvu. Kui jagame need arvud, saame vastuseks
Seega selleks, et lahutada väiksemast naturaalarvust suuremat, on tarvis negatiivseid täisarve, mis on naturaalarvude vastandarvud. Nendega õppisid arvutama eelmisel aastal. Koos naturaalarvudega moodustavad need täisarvude hulga.
Selleks, et alati saaks jagada kahte täisarvu (v.a jagamine nulliga), on tarvis positiivseid ja negatiivseid murdarve. Murdarvud ja täisarvud kokku moodustavad ratsionaalarvude hulga. Nendega õpimegi selles teemas arvutama.
Vanaegiptuse murrud
Murdarve tundsid juba vanad egiptlased. Nende viis harilikke murde kirjutada erines aga suuresti sellest, mis on meile harjumuspärane. Omaette kirjapilt oli ainult tüvimurdudel (murrud, mille lugeja on 1 ja nimetaja nullist erinev).
Kõiki ülejäänud murde avaldati nende kaudu. Näiteks
1850ndatel leiti Egiptuses papüüruslehed, mis käsitlesid toonaseid matemaatikateadmisi, sealhulgas ka murdude kohta. Tänapäeval kutsutakse neid Rhindi papüüruseks vanavarakoguja järgi, kes need kohalikelt aardeotsijatelt ostis.
Esimesel papüüruslehel on esitatud tüvimurdude summana murrud kujul
Mida uut õpime?
Pärast selle teema õppimist Sa tead, mis on
- ratsionaalarvud,
- arvu vastandarv,
- arvu absoluutväärtus,
- arvu aste,
ja Sa oskad
- ratsionaalarve järjestada, liita, lahutada, korrutada ja jagada;
- kasutada tehete järjekorra reegleid ning liitmise ja korrutamise seadusi;
- arvutada arvtelje kahe punkti vahelist kaugust ja ratsionaalarve sisaldavate tähtavaldiste väärtust;
- arve astendada ja kasutada arvu 10 astmeid suurte arvude kirjutamisel.
Sissejuhatav kordamine ja täiendamine
A( | B( | C( | D( | E( | G( |
- –7
- –23
- –5,2
- 23
- –0,1
- 14
- 15
- 100
- –14
- 3,8
- –87
- –27
2 + (–7) – 12 – (–8) =
10 – 12 + 15 – 10 =
–25 – 25 – 10 – 100 + 70 = 70 + (
–14 – 6 – 25 + 40 + 25 – 20 =
125 – 25 + 28 + 52 – 16 – 4 + 95 =
- 25 · (–2) – 49 =
- –36 : 4 – 7 =
- –3 · (6 – 10) – 12 =
- 56 : (–7) + 9 =
- –12 + 8 : 4 =
- –2 · 20 – 5 · (–4) =
1) |x| = 5 | |
2) |x| = 10 | |
3) |x| = –5 | |
4) –|x| = –10 | |
5) |–x| = 2 | |
6) |–x| = –1 |
- Mitu kraadi näitas termomeeter
kell 3.00? | kell 12.00? | kell 20.00? | kell 23.00? |
℃ | ℃ | ℃ | ℃ |
- Mis kellaajal oli temperatuur
–3°? | 0°? | +2°? |
kell ja | kell ja | kell ja |
- Kõige madalam oli temperatuur kell ja siis oli ℃.
- Kõige kõrgem oli temperatuur kell ja siis oli ℃.
- Termomeeter näitas külma kella -st kella -ni ja sooja kella -st kella -ni.
- Kella 10-st 15-ni temperatuur
kella 2-st 8-ni temperatuur - Temperatuur langes kella -st kella -ni ja kella -st kella -ni ning tõusis kella -st kella -ni.
Vastus. Selle sõidu keskmine kiirus oli .
|
= %
= %
= %
0,35 = %
0,08 = %
= %
0,0045 = %
0,023 = %
30% = 0,3 =
45% = =
67% = =
80% = =
100% =
85% = =
22% = =
48% = =
(100; 10) | = % |
(500; 25) | = % |
(120; 12) | = % |
(60; 4) | = % |
(1200; 240) | = % |
Vastus. Otepää looduspargist on maismaa % ja veekogude all %.
Vastus. Kolmnurga pindala on cm2.
1) 0, 3, 2, 5, 4, 7, 6, 9, , ,
2) 3, 1, 4, 2, 5, 3, 6, 4, , ,