Hea ettevõtlik noor!
See ettevõtlusõppe digiõpik on abiks teotahtelistele inimestele, kes otsivad uusi väljakutseid, soovivad ennast teostada, leida oma sõltumatut teed elus ning tunnevad huvi maailmas toimuva vastu. Õpik on aluseks ettevõtlusõppe läbimiseks koolis, see annab sulle baasteadmised ja oskused selle kohta, kuidas asutada väikeettevõtet ja kuidas seda edasi arendada.
Õpikut koostades lähtuti vajadusest rakendusliku ja praktilise õppevahendi järele. Peaaegu kõikides peatükkides on näiteks toodud väljamõeldud ettevõte Smuutipeatus, mille põhjal saab õpitut kinnistada.
Smuutipeatuse lugu
Smuutipeatus on ettevõtte ajutine nimi. Ettevõttel ei ole veel selget kontseptsiooni, logo ega ka huvitavat nime, mis seda iseloomustaks. See kõik on alles arendamise järgus. Töötajate ühtne rõivastus on samuti veel välja mõtlemata, praegu on neil ühesugused musta värvi põlled.
Smuutipeatus on tegutsenud ühe aasta. Sama kaua on olnud lahti ka kaubanduskeskus.
Turg ja konkurents
Milline on turg?
Viimastel aastatel on hakanud levima tervislik eluviis. Noored on selles asjas teadlikumad, kuid noori on linnas vähe. Noored õpivad ja töötavad mujal, kuid nädalavahetustel käivad kodus. Aeg-ajalt korraldatakse linnas festivale, kontserte, spordivõistlusi, toimub ka suveüritusi.
Konkurendid
- Kaubanduskeskuses on kaks kohvikut, millest üks pakub pitsat ja teise menüüs on smuutid olemas.
- Toidupoes on müügil purgismuutid.
- Aeg-ajalt (u kahe kuu tagant) korraldatakse laatu, kus on ajutised smuutitegijad.
- Linnas on veel üks smuutide valmistamisele spetsialiseerunud konkurent.
- Kohad, kus muude toodete kõrval on menüüs ka smuutid.
Töötajad ja varad
Töötajad
Varad
Sisustuses on mitmesugused blenderid, külmikud, sügavkülmik, nõudepesumasin, kraanikauss ja ettevalmistusala köögiviljade lõikamiseks (5 m²).
Toidunõud on taaskasutatavad, kuid on olemas kaasavõtmiseks ühekordselt kasutatavad biolagunevad nõud. Plastkõrsi ei kasutata.
Klientidele on 12 istumiskohta.
Menüü ja tooraine
Menüü
Menüüs hoitakse 10 smuutit, neist üks on võimalus ise kombineerida. Smuutisid tehakse nii juurviljast kui ka puuviljast, on nii soolaseid kui ka magusaid, nii rammusaid kui ka lahjasid smuutisid.
Toodete hinnatase on keskmine.
Toorained
Hulgimüüjaga Bambona on leping. Suveks on leping ka kohaliku talunikuga, kellelt saadakse aedvilju. Ülejäänud toiduained ostetakse teistelt hulgimüüjatelt ja jaekaubandusest.
Turundus
Smuutibaarile reklaami eraldi ei tehta. Kodulehte ei ole, aga Facebooki lehekülg on olemas. Välisreklaami kaubanduskeskuse seinal ei ole, sest see on liiga kulukas. Paar korda aastas tellitakse kaubanduskeskuse siseekraanil näidatavat reklaami, mille nädal aega maksab 100 eurot, millele lisandub käibemaks. Kaubanduskeskus reklaamib Smuutipeatust oma kodulehel tasuta, selle reklaami tellib Smuutipeatus kohalikult väikeettevõtjalt. Smuutipeatus osaleb ka kaubanduskeskuses kaks korda aastas toimuvatel ostlejate pidupäevadel.