Параграф 2.5 (Inimeseõpetus 7. kl)

Enesehinnang

Arutle

  • Mida tähendab enese-hinnang?
  • Kelle või mille kohta see hinnang on?
  • Kes selle hinnangu annab?

Mida tähendab enesehinnang?

Ava eesti keele seletav sõnaraamat Sõnaveeb.ee

Trüki otsingusse enesehinnang.

Kopeeri vastus siia: 

Selgita mõistet oma sõnadega.

Põnev väljakutse või hirmutav kohustus?

2. Loe.

Kolmapäeva hommikul tuli klassi 1. klassi õpetaja Ege. Ta rääkis: „Minu klassi õpilased vajavad esimestel koolinädalatel vanemate õpilaste abi. Pisikesed ei oska veel koolimajas liigelda. Mõnikord tuleb neid juhatada oma klassi või tualetti. On tore, kui õpetate neile ka vahetundides rahulikku jalutamist ja mängimist.“

Kaisa kuulas ja tema põsed muutusid uhkusest punakaks. Ta mõtles: „Kas tõesti oleme juba nii suured, et meile usaldatakse nooremate eest hoolitsemine.“ Kaisa hakkas mõttes kohe plaane tegema, mis mänge ta lastele õpetab. Malle ja Eleriin olid samuti elevil ja tegid ettepaneku järgmisel vahetunnil põnnidega tutvuma minna.

Kaie ei tundnud ülesandest rõõmu. Ta mõtles: „See on nii keeruline, ma ei saa sellega hakkama. Ma ei oska nendega ju midagi peale hakata.“ Ta esitas õpetajale mitmeid küsimusi: „Kui kaua ma pean pisikeste eest hoolitsema? Aga mis siis saab, kui nad minu sõna ei kuula? Aga kui keegi ära kaob?“

Kaisa ja Kaie said ülesande

Õpetaja Ege sai aru, et Kaie ei tunne end kindlalt. Ta selgitas: „Laste eest vastutan ikka mina. Teie olete õpetajale abiks. Esimese klassi lapsed on ju esimest aastat suures koolimajas. Nende jaoks on kõik uus ja võõras. Teie saate pisikesi aidata või kutsute mõne õpetaja appi.“

Kaie hingas veidi kergemalt, aga ohkas siiski: „Ma ei tea, kuidas ma hakkama saan.“ Kaisa istus sõbranna kõrvale ja ütles: „Mitte sina, ikka meie“ ja pilgutas Kaiele silma.

3. Leia tekstist vastused.

  • Mitmenda klassi õpetaja soovis tüdrukutelt abi?
  • Mis murega õpetaja Ege 7. klassi poole pöördus?
  • Mida tundis Kaisa, kui ettepanekust kuulis? Vali sobivad tunded: ärevus, uhkus, elevus, rõõm, ebakindlus.
  • Mida tundis Kaie, kui ettepanekust kuulis? Vali sobivad tunded: ärevus, uhkus, elevus, rõõm, ebakindlus.
  • Kuidas õpetaja Kaiet rahustas? Markeeri tekstis.

Kõrge ja madal enesehinnang

  • Tunnen uhkust, et mulle usaldati ülesanne
  • Olen aktiivne ja tahan teha uusi asju
  • Usun, et saan hakkama
  • Kardan, et lapsed ei kuula minu sõna
  • Mulle ei meeldi uued olukorrad
  • Ei usu, et saan hakkama

Kaisa

Kaie

Tunded

Mõtted

Usku­mused

Kokkuvõte

Kaisa võtta endale uut ülesannet. Ta , et tuleb lastega toime. Kaisa tunneb , kui peab midagi uut proovima.

Kaievõtta endale uut ülesannet. Ta , kas tuleb lastega toime. Kaie tunneb, kui peab midagi uut proovima.

Kaisa usub endasse. Ta on kindel, et saab hakkama – tema enesehinnang on kõrge.

Kaie ei usu endasse. Ta kahtleb, kas tuleb toime – tema enesehinnang on madal.

Arutle

  • Loe Kaie kohta käivad lauseid.
  • Loe Kaisa kohta käivad lauseid.
  • Mõtle, kelle mõtted ja tunded sulle rohkem omased on?
  • Otsusta, kas sinu enesehinnang on pigem madal või kõrge.

Enesehinnang näitab, kuidas sa endasse suhtud ja mida sa endast arvad. Enesehinnang võib olla kõrge või madal.

Kõrge enesehinnanguga inimene usub, et ta saab ülesannetega hakkama. Ta arvab endast hästi.

Madala enesehinnanguga inimene usub, et ta ei tule eri tegevustega toime. Ta peab ennast rumalaks ja saamatuks.

Kuidas sõpra toetada?

5. Loe.

Kaisa ja Kaie läksid pärast tunde koos koju. Kaie oli terve päeva vaikne olnud, nagu oleks pahas tujus. Bussi oodates uuris Kaisa, mis sõbrannal mureks on. Ta küsis: „Kaie, sa oled pärast õpetajaga rääkimist nii vaikne. Kas sulle teeb muret see, et hakkame esimese klassi õpilasi aitama?“

Kaie vastas: „Ma ei ole ju kunagi väikestega tegelenud. Kuidagi imelik tunne on.“ Kaisa lohutas: „Meie mängime nendega neid mänge, mida ise oskame. Pealegi oskad sa hästi joonistada ja seda võidki tüdrukutega vahetunnis teha.“

Kaie ja Kaisa vestlus jäi pooleli, sest Kaie buss jõudis peatusesse. Kodus kirjutas Kaisa sõbrannale e-kirja, kus püüdis anda mõningaid soovitusi, et Kaie endasse rohkem usuks.

Arutle

  • Mida Kaisa märkas?
  • Miks Kaie oli päev otsa vaikne olnud?
  • Mida plaanis Kaisa Kaie toetamiseks teha?
  • Mida võis Kaisa sõbrannale julgustuseks kirjutada.

Tegevused, mis valmistavad sulle rõõmu, toetavad sinu enesehinnangut.

Kokkuvõte

  • Kiida end, kui oled tubli olnud.
  • Pane kirja need asjad, mis sulle enda juures meeldivad.
  • Lepi enda nende külgedega, mida muuta ei ole võimalik.
  • Ole iseenda moodi.
  • Ära anna alla kohe, kui raskeks läheb.
  • Võrrelda tasub end inimesega, kes on sinuga sarnane.
  • Veeda aega inimestega, kellega sa end mõnusalt tunned. Sina hoolid neist ja nemad sinust.
  • Kui sul on raske või sul on mure, küsi alati abi!
Leia põhjust enda kiitmiseks
Будь ласка, зачекайте