Teadete edastamine tänapäeval ja minevikus – Opiq
1 / 7
×
Параграф 8.1 (Inimeseõpetus 7. kl)
Inimeseõpetus 7. klassile. Lihtsustatud õppekava (SA Innove, HARNO)
Параграф 8.1

Teadete edastamine tänapäeval ja minevikus

Arutle

  • Millistest allikatest sina infot saad?
  • Milliste vahendite või kanalite kaudu sina uudiseid teistele jagad?
  • Kuidas sinu vanemad saavad olulist teavet maailma kohta?
  • Kuidas said sinu vanavanemad noorena infot tuttavate elude ja maailma kohta?

Teadete edastamine

1. Loe.

Kunagi olid ajad, kui kodudes ei olnud telerit, telefoni ega arvutit. Sinu vanaema saatis kiireid teateid telegrammiga. Kui teatega polnud nii kiire, saadeti kiri posti teel. Olulist infot maailma kohta saadi raadiost ja paber-ajalehest.

Aja jooksul on info vahetamise kiirus ja võimalused paranenud. Sinu vanemate lapsepõlve-kodus oli lisaks raadiole, ajalehtedele ja televiisorile enamasti ka lauatelefon. Sinu kodus on arvatavasti olemas mobiil-sidega telefonid, interneti-ühendusega arvutid. Tänu sellele saab suhelda videokõnede kaudu, jälgida infot erinevatest veebiportaalidest, sotsiaalmeediast, üle maailma levivatest telekanalitest.

Telegramm oli telegraafi-side abil edastatud sõnum

2. Kuidas sina vahetad teistega infot? Täida mõttekaart.

INFO-VAHETAMINE

Teadete edastamise erinevad viisid

3. Loe. Markeeri tekstis teate edastamise viisid, mida inimesed aja jooksul kasutanud on.

Kullerid

Inimesed on püüdnud üksteisele teateid edasi anda juba muinasajal. Inimese hääl on liiga nõrk selleks, et teateid kauge maa taha edasi anda. Kui tehnilisi vahendeid veel ei olnud, tuli teateid saata sõnumi-toojate ehk kulleritega. Kullerid olid inimesed, kes viisid teate vajalikku kohta ühelt inimesel teisele.

Tuntuim sõnumi-tooja läbi aegade oli Vana-Kreeka sõdur, kes jooksis peatumata Maratoni lahinguväljalt pealinna Ateenasse. Kui mees kohale jõudis, suutis ta vaid hüüda: „Me võitsime!“ ja kukkus surnult maha. See toimus 490. aastal enne Kristuse sündi. Sündmuse auks joostakse tänapäeval maratonijookse, kus võistlusmaa pikkuseks on 42 km 195 meetrit. Täpselt nii pika maa jooksis sõdur lahinguväljalt Ateenasse.

Miks oli vaja info edastamiseks kullereid kasutada?

Kokkuvõte

1. Lohista info edastamise võimaluste tekkimine õigesse ajalisse järjekorda.

  • 1806
  • 1343
  • 1876
  • 1987
  • 490 e.m.a
  • 1971

Arutle

  • Mida sina nendest info edastamise võimalustest oled kasutanud? Too näiteid.
  • Mida kasutad iga päev?
  • Mida kasutad harva?
Õpetajale

Võimalusel võiksite tunnis arutleda mõne konkreetse olukorra/uudise näitel, mil viisil seda teadet oleks täna võimalik edastada? Mis on kõige otstarbekam? Miks?

Või mõelda mingi olulise sõnumi edastamisele, kui puudub elekter ja mobiili aku on tühi. Ning kuidas seda tehti eelmise sajandi keskel.

Soovi ja võimaluse korral saate õpilastega mängida toredat sõnumi edastamise kaardimängu. Juhised leiate siit.

2. Lahenda morsetähestikus salakiri ülevalt alla.

. . .

. _ . .

.

_

. _

_ _ _ .

_ . .

. _ . _

_ _

. .

. _

. . . .

. . _

_

. . .

.

.

.

_

. . .

. _ . .

. _

. _

_

_ _

_ . .

_ _

. .

_ _ _

.

. .

_ . _

. _ .

_

. . .

. . _

. . .

.

.

. _ . _ . _

.

_ . _

. . .

Morsetähestik

A

. _

O

_ _ _

.

. _ . _ . _

B

_ . . .

P

. _ _ .

,

_ _ . . _ _

C

_ . _ .

R

. _ .

:

_ _ _ . . .

D

_ . .

S

. . .

?

. . _ _ . .

E

.

Z

_ _ . .

1

. _ _ _ _

F

. . _ .

T

_

2

. . _ _ _

G

_ _ .

U

. . _

3

. . . _ _

H

. . . .

V

. . . _

4

. . . . _

I

. .

Ö/Õ

_ _ _ .

5

. . . . .

J

. _ _ _

Ä

. _ . _

6

_ . . . .

K

_ . _

Ü

. . _ _

7

_ _ . . .

L

. _ . .

X

_ . . _

8

_ _ _ . .

M

_ _

Y

_ . _ _

9

_ _ _ _ .

N

_ .

0

_ _ _ _ _

Будь ласка, зачекайте