Kirjandus gümnaasiumile, V osa
Autorid
Janek KraaviÜlesannetekogu autorid
Katrin Puik, Liisi Rünkla, Inga Sapunjan, Katre TalvisteVäljaandja
-
Õppekomplektis on 17 peatükki ning 49 ülesannet, millest 6 on õpikus ja 43 ülesannetekogus.
-
Autorid
Janek Kraavi -
Ülesannetekogu autorid
Katrin Puik, Liisi Rünkla, Inga Sapunjan, Katre Talviste -
Aine
Kirjandus -
Klass
Gümnaasium -
Kursus
Uuem kirjandus -
Teose keel
Eesti keel -
Väljaandja
Avita -
Õppekava
Riiklik õppekava 2011 -
Kuulub paketti
„Nüüdiskirjandus” on e-õpik gümnaasiumi kirjanduskursuse „Uuem kirjandus” käsitlemiseks. Õpiku sissejuhatav osa annab ülevaate kirjandusest ja kirjanduselust nüüdiskultuuri kontekstis ning nüüdisaja määratlemise ja uuema kirjanduse piiritlemise põhimõtetest. Õpiku kolm põhiosa keskenduvad 21. sajandi kirjandusele, tutvustades selle suundumusi eesti ja maailmakirjanduses. Varasemat kirjandus- ja kultuuriloolist tausta, mis aitab neid suundumusi mõista, on käsitletud e-õpikus „20. sajandi kirjandus” (Janek Kraavi, Liina Lukas, Katrin Puik, Katre Talviste; Avita 2015), mis annab ülevaate ka 21. sajandi kirjanduse kõige vahetumast eelloost, 20. sajandi lõpukümnendite kirjandusest.
Õpiku kolm põhiosa on koostatud temaatiliselt. Esimene, „Mineviku (ümber)mõtestamine” tutvustab nüüdiskirjandusele iseloomulikku ajalookäsitust ja -kujutust. Teine osa „Suhted keskkonnaga” kirjeldab eri viise, kuidas kirjandus tegelikkust ja elukogemusi vahendab või teisendab. Kolmas osa „Identiteet” vaatleb inimese enesetaju ja kogukondlike suhete kujutamist nüüdiskirjanduses, pöörates tähelepanu seostele tehnoloogia, rahvuslikkuse ja üleilmastumise, keha ja soo probleemistikuga. Viimane peatükk „Keel ja kirjandus” käsitleb sõnakunsti enese väljendusvahendite ja vormide muutumist.
Iga peatükk sisaldab lugemistekste nüüdiskirjanduse teostest, mille hulgas on nii eesti algupära kui ka tõlketeoseid, proosa- ja värsstekste, jutustavat, lüürilist ja draamakirjandust. Õpi- ja lugemistekstide juurde kuuluvad arutlus- ja analüüsiülesanded, mille toel õpilane saab süveneda, õpitu ja elu üle reflekteerida ning uusi teadmisi kinnistada. Ülesannete kogus leidub lisaks mitmesuguseid lisaülesandeid, mis on abiks tervikteoste käsitlemisel ning kultuuriajakirjanduse jälgimisel.
1. Nüüdisaeg ja kirjandus
Järg |
Peatükk |
---|---|
1.1. |
Kuidas kirjandust tehakse?
Tasuta tutvumiseks! |
1.2. | Milline on nüüdisaegne kirjandus? |
2. Mineviku (ümber)mõtestamine
Järg |
Peatükk |
---|---|
2.1. | Uus ajalootaju |
2.2. | Kuidas minevikust jutustada? |
2.3. | Kuidas möödunut tajuda? |
2.4. | Traumakirjandus |
3. Suhted keskkonnaga
Järg |
Peatükk |
---|---|
3.1. | Elulähedus |
3.2. | Transgressioon |
3.3. | Võimalikud maailmad |
3.4. | Mure tuleviku pärast |
4. Identiteet
Järg |
Peatükk |
---|---|
4.1. | Inimene ja tehnoloogia |
4.2. | Keha ja sugu |
4.3. | Rahvuslik ja globaalne |
4.4. | Keel ja kirjandus |
5. Loendid
Järg |
Peatükk |
---|---|
5.1. | Tekstid ja illustratsioonid |
5.2. | Kasutatud allikad |
5.3. | Impressum |