Kirjandus gümnaasiumile, V osa
Tekijät
Janek KraaviTehtäväkokoelman tekijät
Katrin Puik, Liisi Rünkla, Inga Sapunjan, Katre TalvisteKustantamo
-
Oppimateriaali sisältää 17 lukua ja 49 tehtävää, joista 6 sijaitsee kirjan luvuissa ja 43 opettajan tehtäväkokoelmassa.
-
Tekijät
Janek Kraavi -
Tehtäväkokoelman tekijät
Katrin Puik, Liisi Rünkla, Inga Sapunjan, Katre Talviste -
Aine
Kirjallisuus -
Luokka
Lukio -
Kurssi
Uuem kirjandus -
Teoksen kieli
Viro -
Kustantamo
Avita -
Opetussuunnitelma
Valtakunnallinen opetussuunnitelma 2011 -
Kuuluu paketteihin
„Nüüdiskirjandus” on e-õpik gümnaasiumi kirjanduskursuse „Uuem kirjandus” käsitlemiseks. Õpiku sissejuhatav osa annab ülevaate kirjandusest ja kirjanduselust nüüdiskultuuri kontekstis ning nüüdisaja määratlemise ja uuema kirjanduse piiritlemise põhimõtetest. Õpiku kolm põhiosa keskenduvad 21. sajandi kirjandusele, tutvustades selle suundumusi eesti ja maailmakirjanduses. Varasemat kirjandus- ja kultuuriloolist tausta, mis aitab neid suundumusi mõista, on käsitletud e-õpikus „20. sajandi kirjandus” (Janek Kraavi, Liina Lukas, Katrin Puik, Katre Talviste; Avita 2015), mis annab ülevaate ka 21. sajandi kirjanduse kõige vahetumast eelloost, 20. sajandi lõpukümnendite kirjandusest.
Õpiku kolm põhiosa on koostatud temaatiliselt. Esimene, „Mineviku (ümber)mõtestamine” tutvustab nüüdiskirjandusele iseloomulikku ajalookäsitust ja -kujutust. Teine osa „Suhted keskkonnaga” kirjeldab eri viise, kuidas kirjandus tegelikkust ja elukogemusi vahendab või teisendab. Kolmas osa „Identiteet” vaatleb inimese enesetaju ja kogukondlike suhete kujutamist nüüdiskirjanduses, pöörates tähelepanu seostele tehnoloogia, rahvuslikkuse ja üleilmastumise, keha ja soo probleemistikuga. Viimane peatükk „Keel ja kirjandus” käsitleb sõnakunsti enese väljendusvahendite ja vormide muutumist.
Iga peatükk sisaldab lugemistekste nüüdiskirjanduse teostest, mille hulgas on nii eesti algupära kui ka tõlketeoseid, proosa- ja värsstekste, jutustavat, lüürilist ja draamakirjandust. Õpi- ja lugemistekstide juurde kuuluvad arutlus- ja analüüsiülesanded, mille toel õpilane saab süveneda, õpitu ja elu üle reflekteerida ning uusi teadmisi kinnistada. Ülesannete kogus leidub lisaks mitmesuguseid lisaülesandeid, mis on abiks tervikteoste käsitlemisel ning kultuuriajakirjanduse jälgimisel.
1. Nüüdisaeg ja kirjandus
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
1.1. |
Kuidas kirjandust tehakse?
Tutustu ilmaiseksi! |
1.2. | Milline on nüüdisaegne kirjandus? |
2. Mineviku (ümber)mõtestamine
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
2.1. | Uus ajalootaju |
2.2. | Kuidas minevikust jutustada? |
2.3. | Kuidas möödunut tajuda? |
2.4. | Traumakirjandus |
3. Suhted keskkonnaga
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
3.1. | Elulähedus |
3.2. | Transgressioon |
3.3. | Võimalikud maailmad |
3.4. | Mure tuleviku pärast |
4. Identiteet
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
4.1. | Inimene ja tehnoloogia |
4.2. | Keha ja sugu |
4.3. | Rahvuslik ja globaalne |
4.4. | Keel ja kirjandus |
5. Loendid
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
5.1. | Tekstid ja illustratsioonid |
5.2. | Kasutatud allikad |
5.3. | Impressum |