Tekijät
Maarja Merivoo-ParroTehtäväkokoelman tekijät
Maarja Merivoo-ParroKustantamo
-
Oppimateriaali sisältää 38 lukua ja 154 tehtävää, joista 1 sijaitsee kirjan luvuissa ja 153 opettajan tehtäväkokoelmassa.
-
Tekijät
Maarja Merivoo-Parro -
Tehtäväkokoelman tekijät
Maarja Merivoo-Parro -
Aine
Historia -
Luokka
5. luokka -
Teoksen kieli
Viro -
Kustantamo
Koolibri -
Opetussuunnitelma
Valtakunnallinen opetussuunnitelma 2023 -
Kuuluu paketteihin
2024. aasta sügisel ilmub Koolibri kirjastusel kaua oodatud ajaloo õpik ja töövihik 5. klassile. Õppekomplekti autor Maarja Merivoo-Parro iseloomustab materjali põhiolemust järgmiselt: „Õpikut luues oli mu eesmärk kirjutada nii, et tekst poleks liiga keeruline ega ägaks faktide ülekülluse all. Proovisin rääkida minevikust viisil, mis tunduks ühele viienda klassi õpilasele loogiline ja huvitav. Igaüks neist on midagi ajaloost juba kuulnud, loodetavasti aitab õpik luua süsteemset arusaama. Just sel kaalutlusel on lisatud ka teemasid, mis õppekava järgi kohustuslikud pole. Näiteks võib antiikaja ja tänapäeva maailmaimede ülevaade koos perega reisinud lapsele kauged tsivilisatsioonid kodusemaks muuta.”Selleks et ajalugu mõista ja analüüsida ning osata luua seoseid, on vaja esmalt selgeks teha ajaloo põhitõed ja kulgemine ajateljel. Sellest on lähtunud ka õpiku autor, paigutades piltlikult kogu materjali ajateljele, mis ulatub esimestest tsivilisatsioonidest tänapäevani välja. Õpikus on lühemaid peatükke, mille saab läbida ühe akadeemilise tunni jooksul. Näiteks peatükk „Ajastud” tegeleb mineviku, oleviku ja tuleviku mõtestamisega ning on seejuures piisavalt kompaktne, et nii tekst kui ühisarutelule aktiveerivad ülesanded ühe tunni käigus läbida. On aga ka peatükke, mis võtavad enda alla mitu tundi. Näiteks Vana-Rooma peatükk annab ainest mitmeks kohtumiseks, kuna seal tuleb lisaks ajaloosündmustele juttu ka rooma numbritest, sajanditest, religioonist ja numismaatikast. Iga peatüki lõpus on ainetevahelist integratsiooni ning üldkultuurilist tunnetust toetavad mõtlemisülesanded, millega klassi aktiveerida ning ühisele arutelule innustada. Tunnis õpitule aitab lisamõõdet anda töövihik, mille üks läbiv joon on ajastutega seotud sümbolite tutvustamine. Lisaks põhitekstile leiab õpikust ka lõbusa ja seiklusliku jutustuse. Selle peategelane, 5. klassi õpilane, kes on asunud koolis ajalugu õppima, avastab, et tema perekonnal on üks põnev saladus, mis õpiku edenedes meeleolukalt lahti rullub. Jutustus on koomiksi kujul ning selle paneb pildikeelde uue põlvkonna kunstnik Dora Grents, kes lõpetas äsja animatsiooni eriala Taanis. „Dora kunst on värske ja lõbus ning usun, et see annab veel ühe õnge, millega õpilasi ajalooLASTE ridadesse püüda. Minu eesmärk on tekitada lugejas tunne, et ajalugu puudutab ja ühendab meid kõiki,“ ütleb õpiku autor.
1. Sissejuhatus
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
1.1. |
Tere!
Tutustu ilmaiseksi! |
2. Koomiks: AEG KOOLI MINNA!
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
2.1. | Koomiks: AEG KOOLI MINNA! |
3. MINEVIK – OLEVIK – TULEVIK
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
3.1. | MINEVIK – OLEVIK – TULEVIK |
4. AJASTUD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
4.1. | AJASTUD |
5. VANAAEG JA TSIVILISATSIOONID
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
5.1. | VANAAEG JA TSIVILISATSIOONID |
6. AJASTUD EESTIS
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
6.1. | AJASTUD EESTIS |
7. MUINASAEG EESTIS
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
7.1. | MUINASAEG EESTIS |
8. VANA-EGIPTUS
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
8.1. | VANA-EGIPTUS |
8.2. | Koomiks: UNERÄNNAK VANA-EGIPTUSESSE |
9. AJA LIIKUMINE
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
9.1. | AJA LIIKUMINE |
10. VANA-KREEKA
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
10.1. | VANA-KREEKA |
10.2. | Koomiks: UNERÄNNAK OLÜMPIAMÄNGUDELE |
11. SEITSE IIDSET MAAILMAIMET
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
11.1. | SEITSE IIDSET MAAILMAIMET |
12. VANA-ROOMA
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
12.1. | VANA-ROOMA |
12.2. | Koomiks: UNERÄNNAK COLOSSEUMISSE |
13. AJAARVAMINE
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
13.1. | AJAARVAMINE |
14. KRONOLOOGIA
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
14.1. | KRONOLOOGIA |
15. ESEMED KUI AJALOOALLIKAD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
15.1. | ESEMED KUI AJALOOALLIKAD |
16. VIIKINGID
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
16.1. | VIIKINGID |
16.2. | Koomiks: UNERÄNNAK VÄLJAKAEVAMISTELE |
17. DOKUMENDID KUI AJALOOALLIKAD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
17.1. | DOKUMENDID KUI AJALOOALLIKAD |
18. KESKAEG, UUSAEG, LÄHIAEG
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
18.1. | KESKAEG, UUSAEG, LÄHIAEG |
19. KESKAEG JA UUSAEG EESTIS
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
19.1. | KESKAEG JA UUSAEG EESTIS |
20. EHITISED KUI AJALOOALLIKAD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
20.1. | EHITISED KUI AJALOOALLIKAD |
20.2. | Koomiks: UNERÄNNAK VERSAILLES´ LOSSI |
21. TRÜKISED KUI AJALOOALLIKAD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
21.1. | TRÜKISED KUI AJALOOALLIKAD |
21.2. | Koomiks: UNERÄNNAK LAULURAHVA JUURDE |
22. RAHVUSTE SÜND JA JUURED
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
22.1. | RAHVUSTE SÜND JA JUURED |
23. LÄHIAEG EESTIS
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
23.1. | LÄHIAEG EESTIS |
24. MÄLESTUSED KUI AJALOOALLIKAD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
24.1. | MÄLESTUSED KUI AJALOOALLIKAD |
25. LOODUS KUI AJALOOALLIKAS
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
25.1. | LOODUS KUI AJALOOALLIKAS |
26. PILDID JA FOTOD KUI AJALOOALLIKAD
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
26.1. | PILDID JA FOTOD KUI AJALOOALLIKAD |
27. KODULUGU
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
27.1. | KODULUGU |
28. OLED KA ISE AJALOO LOOJA
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
28.1. | OLED KA ISE AJALOO LOOJA |
28.2. | Koomiks: UNERÄNNAK ESIVANEMATE JUURDE |
29. EESTI AJALOO KRONOLOOGIA
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
29.1. | EESTI AJALOO KRONOLOOGIA |
30. TÄNAPÄEVA MAAILMAIMED
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
30.1. | TÄNAPÄEVA MAAILMAIMED |
31. Lisad
Kirjanmerkki |
Luku |
---|---|
31.1. | Mõisted |