Автори
Maarja Merivoo-ParroАвтори збірника завдань
Maarja Merivoo-ParroВидавець
-
У навчальному комплекті параграфів: 38 та завдань: 154, з яких у підручнику: 1 і в збірнику завдань: 153.
-
Автори
Maarja Merivoo-Parro -
Автори збірника завдань
Maarja Merivoo-Parro -
Предмет
Історія -
Клас
5 клас -
Мова видання
Естонська мова -
Видавець
Koolibri -
Навчальна програма
Державна навчальна програма 2023 -
Входить у пакет
2024. aasta sügisel ilmub Koolibri kirjastusel kaua oodatud ajaloo õpik ja töövihik 5. klassile. Õppekomplekti autor Maarja Merivoo-Parro iseloomustab materjali põhiolemust järgmiselt: „Õpikut luues oli mu eesmärk kirjutada nii, et tekst poleks liiga keeruline ega ägaks faktide ülekülluse all. Proovisin rääkida minevikust viisil, mis tunduks ühele viienda klassi õpilasele loogiline ja huvitav. Igaüks neist on midagi ajaloost juba kuulnud, loodetavasti aitab õpik luua süsteemset arusaama. Just sel kaalutlusel on lisatud ka teemasid, mis õppekava järgi kohustuslikud pole. Näiteks võib antiikaja ja tänapäeva maailmaimede ülevaade koos perega reisinud lapsele kauged tsivilisatsioonid kodusemaks muuta.”Selleks et ajalugu mõista ja analüüsida ning osata luua seoseid, on vaja esmalt selgeks teha ajaloo põhitõed ja kulgemine ajateljel. Sellest on lähtunud ka õpiku autor, paigutades piltlikult kogu materjali ajateljele, mis ulatub esimestest tsivilisatsioonidest tänapäevani välja. Õpikus on lühemaid peatükke, mille saab läbida ühe akadeemilise tunni jooksul. Näiteks peatükk „Ajastud” tegeleb mineviku, oleviku ja tuleviku mõtestamisega ning on seejuures piisavalt kompaktne, et nii tekst kui ühisarutelule aktiveerivad ülesanded ühe tunni käigus läbida. On aga ka peatükke, mis võtavad enda alla mitu tundi. Näiteks Vana-Rooma peatükk annab ainest mitmeks kohtumiseks, kuna seal tuleb lisaks ajaloosündmustele juttu ka rooma numbritest, sajanditest, religioonist ja numismaatikast. Iga peatüki lõpus on ainetevahelist integratsiooni ning üldkultuurilist tunnetust toetavad mõtlemisülesanded, millega klassi aktiveerida ning ühisele arutelule innustada. Tunnis õpitule aitab lisamõõdet anda töövihik, mille üks läbiv joon on ajastutega seotud sümbolite tutvustamine. Lisaks põhitekstile leiab õpikust ka lõbusa ja seiklusliku jutustuse. Selle peategelane, 5. klassi õpilane, kes on asunud koolis ajalugu õppima, avastab, et tema perekonnal on üks põnev saladus, mis õpiku edenedes meeleolukalt lahti rullub. Jutustus on koomiksi kujul ning selle paneb pildikeelde uue põlvkonna kunstnik Dora Grents, kes lõpetas äsja animatsiooni eriala Taanis. „Dora kunst on värske ja lõbus ning usun, et see annab veel ühe õnge, millega õpilasi ajalooLASTE ridadesse püüda. Minu eesmärk on tekitada lugejas tunne, et ajalugu puudutab ja ühendab meid kõiki,“ ütleb õpiku autor.
1. Sissejuhatus
Закладка |
Параграф |
---|---|
1.1. |
Tere!
Для безкоштовного ознайомлення! |
2. Koomiks: AEG KOOLI MINNA!
Закладка |
Параграф |
---|---|
2.1. | Koomiks: AEG KOOLI MINNA! |
3. MINEVIK – OLEVIK – TULEVIK
Закладка |
Параграф |
---|---|
3.1. | MINEVIK – OLEVIK – TULEVIK |
4. AJASTUD
Закладка |
Параграф |
---|---|
4.1. | AJASTUD |
5. VANAAEG JA TSIVILISATSIOONID
Закладка |
Параграф |
---|---|
5.1. | VANAAEG JA TSIVILISATSIOONID |
6. AJASTUD EESTIS
Закладка |
Параграф |
---|---|
6.1. | AJASTUD EESTIS |
7. MUINASAEG EESTIS
Закладка |
Параграф |
---|---|
7.1. | MUINASAEG EESTIS |
8. VANA-EGIPTUS
Закладка |
Параграф |
---|---|
8.1. | VANA-EGIPTUS |
8.2. | Koomiks: UNERÄNNAK VANA-EGIPTUSESSE |
9. AJA LIIKUMINE
Закладка |
Параграф |
---|---|
9.1. | AJA LIIKUMINE |
10. VANA-KREEKA
Закладка |
Параграф |
---|---|
10.1. | VANA-KREEKA |
10.2. | Koomiks: UNERÄNNAK OLÜMPIAMÄNGUDELE |
11. SEITSE IIDSET MAAILMAIMET
Закладка |
Параграф |
---|---|
11.1. | SEITSE IIDSET MAAILMAIMET |
12. VANA-ROOMA
Закладка |
Параграф |
---|---|
12.1. | VANA-ROOMA |
12.2. | Koomiks: UNERÄNNAK COLOSSEUMISSE |
13. AJAARVAMINE
Закладка |
Параграф |
---|---|
13.1. | AJAARVAMINE |
14. KRONOLOOGIA
Закладка |
Параграф |
---|---|
14.1. | KRONOLOOGIA |
15. ESEMED KUI AJALOOALLIKAD
Закладка |
Параграф |
---|---|
15.1. | ESEMED KUI AJALOOALLIKAD |
16. VIIKINGID
Закладка |
Параграф |
---|---|
16.1. | VIIKINGID |
16.2. | Koomiks: UNERÄNNAK VÄLJAKAEVAMISTELE |
17. DOKUMENDID KUI AJALOOALLIKAD
Закладка |
Параграф |
---|---|
17.1. | DOKUMENDID KUI AJALOOALLIKAD |
18. KESKAEG, UUSAEG, LÄHIAEG
Закладка |
Параграф |
---|---|
18.1. | KESKAEG, UUSAEG, LÄHIAEG |
19. KESKAEG JA UUSAEG EESTIS
Закладка |
Параграф |
---|---|
19.1. | KESKAEG JA UUSAEG EESTIS |
20. EHITISED KUI AJALOOALLIKAD
Закладка |
Параграф |
---|---|
20.1. | EHITISED KUI AJALOOALLIKAD |
20.2. | Koomiks: UNERÄNNAK VERSAILLES´ LOSSI |
21. TRÜKISED KUI AJALOOALLIKAD
Закладка |
Параграф |
---|---|
21.1. | TRÜKISED KUI AJALOOALLIKAD |
21.2. | Koomiks: UNERÄNNAK LAULURAHVA JUURDE |
22. RAHVUSTE SÜND JA JUURED
Закладка |
Параграф |
---|---|
22.1. | RAHVUSTE SÜND JA JUURED |
23. LÄHIAEG EESTIS
Закладка |
Параграф |
---|---|
23.1. | LÄHIAEG EESTIS |
24. MÄLESTUSED KUI AJALOOALLIKAD
Закладка |
Параграф |
---|---|
24.1. | MÄLESTUSED KUI AJALOOALLIKAD |
25. LOODUS KUI AJALOOALLIKAS
Закладка |
Параграф |
---|---|
25.1. | LOODUS KUI AJALOOALLIKAS |
26. PILDID JA FOTOD KUI AJALOOALLIKAD
Закладка |
Параграф |
---|---|
26.1. | PILDID JA FOTOD KUI AJALOOALLIKAD |
27. KODULUGU
Закладка |
Параграф |
---|---|
27.1. | KODULUGU |
28. OLED KA ISE AJALOO LOOJA
Закладка |
Параграф |
---|---|
28.1. | OLED KA ISE AJALOO LOOJA |
28.2. | Koomiks: UNERÄNNAK ESIVANEMATE JUURDE |
29. EESTI AJALOO KRONOLOOGIA
Закладка |
Параграф |
---|---|
29.1. | EESTI AJALOO KRONOLOOGIA |
30. TÄNAPÄEVA MAAILMAIMED
Закладка |
Параграф |
---|---|
30.1. | TÄNAPÄEVA MAAILMAIMED |
31. Lisad
Закладка |
Параграф |
---|---|
31.1. | Mõisted |