Õpitulemused
- Õpilased oskavad tuua näiteid, mis on kohtinguvägivald.
- Õpilased julgevad väljendada oma seisukohti kohtinguvägivalla teemal.
- Õpilastel kujunevad kohtinguvägivalda mittelubavad hoiakud.
- Õpilased oskavad nimetada terve ja turvalise suhte tunnuseid.
Õppekava
Inimene (7. klass)
Õpilane:
- kirjeldab omadusi, mis teevad noormehe ja neiu meeldivateks suhtluskaaslasteks;
- kirjeldab inimliku läheduse erinevaid avaldumisviise: vastastikust seotust ja meeldimist, sõprust ja armumist;
- selgitab turvalise seksuaalkäitumise põhimõtteid.
Tervis (8. klass)
Õpilane:
- väärtustab tundeid ja armastust suhetes.
Vajalikud materjalid
- Õpilase tööleht „Miina ja Aleks peol“.
- Õpilase tööleht „Kas see on kohtinguvägivald?“.
- Õpetaja tööleht „Kas see on kohtinguvägivald?“.
- Kleeplint põrandale joonemängu tarbeks.
- Suured paberid plakati valmistamiseks, ajakirjad, liim, vahendid plakati seinale kinnitamiseks.
- Pall või pehme mänguasi.
- Soovi korral esitlusslaidid.
Sissejuhatus
- Selles tunnis võivad mõned õpilased tunda soovi avaldada, et nad kogevad kohtinguvägivalda või et nende kodus on perevägivald. Videoloeng. Turvaline õpikeskkond ei julgusta noori oma suhtes toimuvat vägivalda tunnis avaldama, vaid annab teavet ja tuge pöördumaks vajadusel nõu ja abi järele.
- Tutvustage õpilastele tunni teemat „Kas see on kohtinguvägivald?“. Selgitage, et selles tunnis arutlete käimissuhetes esinevate olukordade üle ning arutlete, kas on tegemist kohtinguvägivallaga.
Põhiosa. Juhtumi analüüs „Miina ja Aleks“
Moodustage õpilastest rühmad (4–6 õpilast) ja jagage rühmadele töölehed „Miina ja Aleks peol“. Paluge õpilastel tutvuda juhtumiga ja vastata töölehel toodud küsimustele. Arutlege ühiselt õpilaste pakutud vastuste üle.
„Kas see on kohtinguvägivald?“
- Selgitage, et järgnevalt kirjeldate teatud olukordi ning õpilastel tuleb otsustada, kas tegemist on kohtinguvägivallaga või mitte.
I versioon: joonemäng
- Paluge õpilastel tõusta ja tõmmake põrandale mõtteline joon või kleepige kleeplinti (vajalik suurem ruum). Ühte joone otsa kirjutage silt „JAH“, teise otsa „EI“ ja keskele „VÕIB-OLLA“. Võite kasutada ka nurgamängu põhimõtet, kus kolm nurka klassis on märgitud.
Veebitunni korral kasutage hääletamise funktsiooni. - Lugege ükshaaval ette olukorrad töölehelt „Kas see on kohtinguvägivald?“ ja paluge õpilastel seista kohta mõttelisel joonel (või nurka), mis kõige paremini kirjeldab nende nõustumist/mittenõustumist antud olukorra puhul. Paluge õpilastel vabatahtlikkuse alusel selgitada oma arvamust. Lubage õpilastel vabalt otsustada oma koha üle joonel (nurgas) ja olla ka vastuolulistel seisukohtadel eri olukordade puhul (et õpilased ei tunneks survet seista „õigele“ kohale). Kui kõlavad argumendid, mis ei ole eetiliselt aktsepteeritavad või on seadusevastased, siis ärge lubage sellistel argumentidel kõlama jääda, vaid vaidlustage need.
II versioon: tööleht
- Paluge individuaalselt, paaritöös või väikestes rühmades täita õpilase tööleht „Kas see on kohtinguvägivald?“.
- Opiqus saab ülesannete kogust selle ülesande välja saata.
NB! Õpilaste vastuseid ärge hinnake õige-vale skaalal, vaid kasutage neid vastuseid arutelu tekitamiseks. - Paluge õpilastel anda tagasisidet ja arutage ühiselt poolt- ja vastuargumente.
Arutelu
- Esitage iga olukorra kohta pärast arutelu ka õpetaja poolne vastus, vt õpetaja tööleht „Kas see on kohtinguvägivald?“.
- Soovi korral kasutage teadmiste kinnistamiseks esitlusslaide.
Plakat
- Tuletage meelde eelmisel tunnil koostatud nimekirja terve ja turvalise suhte tunnustest. Paluge õpilastel rühmades koostada plakat, mis kajastaks tervet ja turvalist suhet, ning panna sellele pealkiri. Plakati koostamisel võivad õpilased kasutada ajakirju ja ajalehti. Seejärel paluge neil oma plakatit tutvustada.
- Alternatiivina võib plakati asemel kasutada palli/pehme mänguasja viskamise mängu, kus söödu saaja nimetab ühe märksõna tervete ja turvaliste suhete kohta.
- Veebitunnis näidake eelmises tunnis moodustatud sõnapilve tervete ja turvaliste suhete kohta.
Tunni kokkuvõte
- Rõhutage, et mitte keegi ei pea taluma ega kasutama oma suhtes vägivalda. See on lubamatu. Vägivaldse käitumise korral on olemas mitmeid käitumisvõimalusi ja kohti, kuhu saab pöörduda abi ja nõu saamiseks. Terve suhte aluseks on vastastikune hoolimine, austus ja võrdsus.
Lisategevused
- Vaadake koos või tehke õpilastele ülesandeks külastada nõu ja abi pakkuvate asutuste kodulehti.
Kodutöö
Paluge õpilastel veebikeskkonda postitada pilt, mis nende jaoks seostub terve ja turvalise suhtega. Paluge lisada ka märksõnad.